Home » Teknologi » Datacenter » Fem viktiga komponenter för en lätthanterlig infrastruktur

Fem viktiga komponenter för en lätthanterlig infrastruktur

Tech Page One

iStock_000059274042_Medium (1)

 

Den som vill trygga de interna IT-tjänsterna måste först skapa en lätthanterlig infrastruktur med hjälp av beståndsdelar som konvergens, virtualisering och ny datacenterteknik. När man skapar en modern infrastruktur bör man fokusera på fem viktiga områden.

1. Automatisering

Fem viktiga komponenter för en lätthanterlig infrastrukturSlutanvändare och kunder ställer allt högre krav på nyskapande frontend-tjänster, vilket innebär att IT-direktörerna står inför en digital omvandling av verksamheten. Det finns dock ett hinder på vägen, nämligen allt arbete med backend-IT.

Enligt undersökningar utförda av InformationWeek tycker 70 procent av alla IT-direktörer att den dagliga verksamheten står i vägen för innovationerna. Om IT-direktören hela tiden måste tänka på provisionering, driftsättning och uppdateringar blir det inte mycket tid över till att skapa de innovationer som företaget skulle behöva.

Men det finns hjälp av få i form av den senaste generationens serverplattform med automatiseringsfunktioner som standard. Sådana verktyg gör det möjligt för IT-direktören att driftsätta tusentals servrar på några få sekunder och eliminera 99 procent av konfigurationstiden, enligt Dell.

2. Förenklingar

Konfigurering av maskinvara är inte det enda bekymret för den hårt pressade IT-avdelningen. Enligt analysföretaget Gartner blir det allt svårare för teknikerna att ge slutanvändarna support i den nya digitala tidsåldern. Därför måste IT-direktörerna också se till att förenkla supporten av infrastrukturen.

Lösningen är att installera ett avancerat och intuitivt hanteringsgränssnitt. Istället för att behöva byta mellan olika specialistverktyg kan IT-personalen smidigt lägga till datorer via ett enda gränssnitt utan några tidskrävande justeringar.

Det gränssnitt som du väljer ska också kunna användas på mobila plattformar. Såväl supportteknikerna som resten av personalen tjänar på att kunna övervaka servrar och nätverk via smarta telefoner och surfplattor. Med en sådan flexibilitet kan IT-personalen ta itu med eventuella problem var de än befinner sig.

3. Optimering

När du väl fått infrastrukturen på plats är det dags att se till så att tekniken fungerar optimalt också. Här finns det pengar att spara eftersom en lättskött infrastruktur ofta är energisnål. Satsa på en konvergerad arkitektur där beräkningskomponenter, lagringsenheter och anslutningar kombineras för att skapa konfigurerbara element.

De bästa av de nya plattformarna är utrustade med hanteringsverktyg som optimerats för låg energiförbrukning. Det kan också vara en bra idé att investera i en serverplattform som sänker kostnaderna för kylning med till exempel friskluftsintag som stödjer datacenter i många olika klimat.

4. Flexibilitet

Den moderna IT-avdelningen måste arbeta agilt. Teknikerna måste skapa en skalbar plattform som gör det enkelt att integrera ny programvara. IT-direktören måste hitta en partner som ger företaget mer flexibla hanteringsmöjligheter.

Den valda plattformen måste klara installation av ny maskinvara (både rack- och blad-servrar) i den befintliga infrastrukturen utan att detta påverkar arbetsprocesserna. Med den typen av flexibilitet kan företaget spara både tid och pengar på internutbildning och resurshantering.

5. Tillförlitlighet

En tillförlitlig infrastruktur sänker den totala ägandekostnaden. Om du vill slippa slösa tid och pengar på reparationer bör du satsa på maskinvara som är robust och tillhandahåller både redundans och återställningar.

Håll ögonen öppna efter en leverantör som erbjuder maskinvara med god ventilation och feltåligt minne. Riktigt vassa leverantörer har också varningssystem som påtalar behovet av förebyggande underhåll. Redundansen bör sträcka sig ända ner på komponentnivån, med felsäker virtualisering, SSD-kort och redundanta hypervisorer.

Om olyckan är framme vill företaget säkert få igång driften igen så snabbt som möjligt. Med en lätthanterlig infrastruktur kan personalen snabbt komma åt att öppna maskinvaran och köra en snabb diagnos. Om du behöver mer avancerad support bör du välja en leverantör som erbjuder innovativa tjänster såsom automatiskt byte av delar.

 


 

Referenser:

Gartner, om utvecklingen inom supportverksamheten

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels är affärsjournalist med inriktning på IT-ledarskap. Han har tidigare varit redaktör för CIO Connect och redaktör för specialartiklar för Computing. Han har även skrivit för ett flertal organisationer, inklusive Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing och Times Higher Education. Mark har även skrivit för CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform och CIONET. Mark har omfattande erfarenhet av att skriva om hur IT-direktörer använder och inför teknik i verksamheten.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Datacenter, Konvergerad infrastruktur, Teknologi