Home » Teknologi » CAD, Grafik & Design » Fem tunga skäl till varför designproffs behöver en smart arbetsstation

Fem tunga skäl till varför designproffs behöver en smart arbetsstation

Tech Page One

Fem tunga skäl till varför designproffs behöver en smart arbetsstation

 

Persondatorer och dedikerat designarbete blir inga bra kollegor. Här är fem skäl till varför en dedikerad arbetsstation passar mycket bättre.

1. Kapacitet att hantera stora filer

Ett baskrav – men ett krav som en persondator kan få kämpa med. Filerna som en designer arbetar med är inte små – och de kan inte göras små utan att förlora bildkvalitet. Den valda arbetsstationen måste kunna läsa och arbeta med mycket stora filer.

En dedikerad arbetsstation kan ha ett mycket stort arbetsminne på plats i kombination med ett antal CPU-processorer, och kan även rymma PCIe/M.2 SSD-lagring som ger mycket snabbare laddning av filer och hanteringskapaciteter än en persondator.

2. Hög upplösning, snabb grafik

Fem tunga skäl till varför designproffs behöver en smart arbetsstationDär de flesta persondatoranvändare nöjer sig med skärmupplösningar på 72/96 punkter per tum kan arbetsstationer med 4k-/5k-skärmar arbeta vid upp till 250 punkter per tum. Det gör det möjligt att arbeta på detaljnivåer som krävs för högupplöst tryck och broadcast-publicering. Bildredigering kan göras på fullständig utskriftsnivå: inte ens inzoomning på delar av en bild kommer att leda till för många pixlar i innehållet.

3D-grafik kräver en kombination av snabbt minne för hantering av stora filer samt lämpliga grafikkort och skärmar för att ge mjuka rörelser. Det kan vara lockande att betrakta avancerat dataspelande som tillval. Men dessa är justerade efter olika behov kring grafikrendering av spelbaserat innehåll. Det finns fortfarande en stor skillnad mellan ett spelfokuserat grafikkort och ett designfokuserat.

3. Inte bara pekaktiverad

Pekskärmar blir allt mer vanligt. Människor är vana vid dem på surfplattor och smarta telefoner och använder dem allt mer på bärbara datorer. Persondatorer och arbetsstationer har inte legat i framkant när det gäller att vara pekaktiverade – men det håller på att förändras.

Användning av pekaktiverade skärmar gör det möjligt för designers att knipa och dra för att zooma in och ut, använda en tryckkänslig penna för att rita och redigera eller för att markera text i ett projekt direkt på skärmen.

Nya möjligheter börjar också dyka upp – dedikerade ”puckar” eller ”rattar” ger större flexibilitet och funktionalitet och låter designers interagera med arbetsstationer utan att behöva varken tangentbord eller mus.

4. Flera skärmar

Designers arbetar med projekt som består av både text och bilder.  Det finns ett behov att redigera grafik och redigera texten samtidigt som man vill undvika att växla mellan fönster för att göra detta.

Stöd för flera skärmar innebär inte bara att det går att jobba med och se flera projekt samtidigt, utan att effekten av en förändring kan observeras direkt i projektet när ändringarna görs.

Men 4K-/5K-skärmar och pekkapacitet fungerar inte alltid bra ihop. En del nyare arbetsstationsutföranden kombinerar en 4K-/5K-skärm med en digital arbetsyta med lägre upplösning som används som en avancerad pekaktiverad miljö som möjliggör innehållskontroll samtidigt som resultatet kan tittas på i hög upplösning.

5. Justerad efter dina applikationer

Persondatorer är egentligen inte justerade – de måste vara generella arbetshästar som kan köras med allt som installeras i dem så gott de kan.

En arbetsstation kan vara justerad för att köra en specifik applikation – oavsett om det här är Adobe Creative Suite, Autodesk, PTC eller något annat. Det gör att du kommer få bästa möjliga prestanda som kan pressas ut ur din applikation – på CPU-, lagrings-, minnes- och sammankopplingsnivåer.

Klicka här för att se fler diskussioner om CAD, grafik och design.

 

Clive Longbottom

Clive Longbottom

Clive Longbottom har varit branschanalytiker i runt 25 år. Som utbildad kemiingenjör ser han allt i termer av processer. Clive har innehaft flera olika roller i mellanstora och stora organisationer vilket gett honom stor förståelse för vad en organisation behöver – och det är inte en outsläcklig törst efter teknik. Clive ser på allt från utgångspunkten ”Vad kan det här göra för mig, min avdelning, min organisation och för värdekedjan?”. Det gör det möjligt för honom att vaska fram den verkligt viktiga, ofta basala tekniken, ur den mer eleganta men ändå mindre användbara.

Senaste inlägg:

 

Taggar: CAD, Grafik & Design, Teknologi