Home » Teknologi » Big Data » Fem områden inom sporten där big data gör skillnad

Fem områden inom sporten där big data gör skillnad

Tech Page One

Fem områden inom sporten där big data gör skillnad

 

Inom all mänsklig tävlan kan rätt information i rätt ögonblick betyda skillnaden mellan framgång och misslyckande. Det gäller inte minst i sportens värld, där big data hjälper individer och lag att få övertag över långsammare rivaler.

På spelplanen använder idrottsmän big data-analyser för att träna effektivare och fatta intelligenta beslut under pågående match. Bakom kulisserna används affärsanalyser för att avgöra hur sport ska paketeras, produceras och marknadsföras. Här ska vi ta upp fem områden där big data kan förbättra idrottsverksamheten.

1. Datainsamling för att för att förbättra prestationerna

Fem områden inom sporten där big data gör skillnadDen tid när sporten enbart utspelade sig på planen är för länge sedan förbi. Idag flockas experterna vid sidlinjen för att nosa reda på alla viktiga fakta. Ta till exempel de febrila aktiviteterna kring amerikansk proffsfotboll, där alla händelser på planen analyseras in i minsta detalj.

Arsenal, en av de främsta fotbollsklubbarna i Storbritanniens Premier League, har satt ihop ett särskilt expertteam som analyserar hur insamlade data kan utnyttjas på bästa sätt. Åtta kameror runt klubbens stadion registrerar alla spelarna och hur de interagerar med varandra. Informationen används för att finslipa spelarnas prestationer.

2. Kroppsnära teknikenheter ger bättre hälsa och säkerhet

Alla som tränar regelbundet, både idrottsproffs och motionärer, kommer förr eller senare att upptäcka fördelarna med bärbar och kroppsnära teknik. Med hjälp av appar på smarttelefoner, klockor eller olika typer av specialinstrument kan de kartlägga löparslingor, analysera tider och mäta pulsslagen vid ansträngning.

Mobila enheter och Internet of Things skapar anslutningsmöjligheter som öppnar nya områden för proaktiv analys. Man har till exempel försett fotbollsspelares hjälmar med sensorer som varnar för hjärnskakning. Tränare inom amerikansk proffsfotboll använder den typen av information för att förbättra säkerheten och fatta bättre beslut på spelplanen.

3. Analys av fansens reaktioner förhöjer publikupplevelsen

Idag har sportfansen större möjligheter än någonsin förr att ge uttryck för sina känslor – både positiva och negativa. I sociala medier som Facebook och Twitter kan supportrar vädra sina åsikter om lag och spelare, både under och efter matchen.

Lag och sportklubbar kan analysera denna information för att vinna insikter om och förbättra såväl deltagarnas prestationer som hela publikupplevelsen. Världscupen i Brasilien 2014 var enligt uppgift den mest ”tweetade” händelsen i historien, med 672 miljoner meddelanden medan evenemanget pågick.

4. Publiken får sitt lystmäte av upplevelser

Ingenting kan jämföras med att uppleva ett sportevenemang på plats, men big data gör det lättare för mediebolagen att ge publiken en fängslande och mångsidig upplevelse. Precis som lag och spelare kan bli bättre tack vare information, så använder mediebolagen big data för att finslipa sina analyser.

Europatäckande tv-kanaler som Sky Sports tillhandahåller fortlöpande analyser av en mängd olika tävlingar och matcher, både medan de pågår och efteråt. Publiken kan följa tävlingsresultaten i realtid, både för lag och för individuella deltagare.

5. Förbättrad bevakning av idrottsevenemang

Inte ens i big data-eran kan idrottsmedierna täcka ett stort sportevenemang ur alla tänkbara synvinklar. Ta till exempel ett treveckorslopp som Tour de France, där banan sträcker sig över många kvadratkilometer öppen landsbygd. Vid ett sådant evenemang kan publiken bli delaktig på ett helt nytt sätt med tweets, videor och data i andra former som hjälper medierna att förmedla en helhetsbild.

Sådan information kan bidra till att förbättra rapporteringen och analysen av idrottshändelser. Big data kan till och med ändra tävlandets karaktär. Expertorganisationer kan använda informationen för att arrangera nya former av vadhållning och spel om detaljer i sport, till exempel i Fantasy Football-matcher.

Vill du veta mer om vad Dell kan erbjuda inom dataanalys, affärsanalys, dataintegrering, databehandling och datainfrastruktur? Klicka här

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels är affärsjournalist med inriktning på IT-ledarskap. Han har tidigare varit redaktör för CIO Connect och redaktör för specialartiklar för Computing. Han har även skrivit för ett flertal organisationer, inklusive Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing och Times Higher Education. Mark har även skrivit för CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform och CIONET. Mark har omfattande erfarenhet av att skriva om hur IT-direktörer använder och inför teknik i verksamheten.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Big Data, Teknologi