Home » Teknologi » Datacenter » Bli inte överväldigad av komplexiteten

Bli inte överväldigad av komplexiteten

Tech Page One

– få en bättre förståelse för dagens affärssystem

B

 

Om det är något som en IT-tekniker är trött på så är det säkert frågan: ”Du som jobbar med data, kan du ta en titt på det här?” Detta följs vanligen av en fråga som är helt omöjlig att besvara, men som frågeställaren förväntar sig att du ska ha koll på.

Alla som jobbar i branschen känner igen situationen. Nu uppstår samma situation när de flesta arbetsplatser genomgår en förvandling när företagsledningen får upp ögonen för de effektivitetsvinster som finns att göra på att byta till modernare teknik. Livet var enklare förr. Du visste allt om dina system – servrarna i datacentret, lagringsracken, hur Windows Server funkade. Du visste hur kablarna var dragna på alla våningar, vilka Windows-datorer som var i drift och vilka affärsprogram som fanns installerade var.

Farväl till det välbekanta

Bli inte överväldigad av komplexitetenMen det välbekanta har också sitt pris: servrarna har blivit föråldrade, används inte till fullo och är kostsamma att underhålla. Den gamla programvaran har inte lika många funktioner som de nya, molnbaserade alternativen med större flexibilitet och andra fördelar som företagsledningen vill dra nytta av. Denna utveckling har gett upphov till ett fenomen som kallas ”dold IT”, där besluten om vilken programvara som ska användas fattas av andra än IT-avdelningen. Dock förväntas teknikerna ta ansvar för att integrera och ge support på nya appar samt vidta alla nödvändiga säkerhetsåtgärder.

Resultatet blir ett ineffektivt arbetssätt. En IDG-rapport från augusti 2015 visar att 75 procent av IT-teknikernas arbetstid går åt till att hålla systemen igång så att resten av personalen kan utföra sina arbetsuppgifter. Då blir det inte mycket tid över till planering och utvärdering av vilken teknik som passar verksamheten bäst.

Nya färdigheter

Med ny teknik kommer också kraven på nya färdigheter: många företag vill veta mer om sina kunder och skaffar bättre analysverktyg för att få en djupare förståelse för dem, CRM-system för bättre kundinteraktion och en rad olika interaktiva kommunikationsmetoder. Det var inte länge sedan som brevet var den enda formen av skriftlig kommunikation. Nu finns det sociala medier också, med omedelbar respons. Komplexiteten i kommunikationen ökar hela tiden, och IT-avdelningens jobb blir allt svårare.

Det är inte undra på att komplexiteten i de moderna systemen ger IT-teknikerna stressymptom. Den verkliga faran här är att teknik som verkligen skulle underlätta för verksamheten åsidosätts för att den framstår som alldeles för komplex. Men att göra det skulle innebära att man gör personalen en björntjänst.

Det finns hjälp att få

Som tur är finns det hjälp att få. Det finns redan färdiga system som lättar på arbetsbördan. Ta till exempel molnet – se det inte som ett problem utan som ett tillfälle att strömlinjeforma verksamheten. Big data kan se ut som något helt oöverskådligt, men i själva verket är det ett ypperligt tillfälle att lära sig något om kunderna. Och vad gäller säkerheten så finns det alltid gott om verktyg som hanterar yttre hot.

Utmaningen ligger i att bygga ett system som klarar av att parera alla kommande förändringar. Bästa sättet att klara det är att ta höjd för ändringar redan på planeringsstadiet. Ta del av några generella riktlinjer och var inte rädd för att avveckla det som inte passar in längre – bli inte stofilen som envisas med att hålla fast vid det gamla långt efter bäst före-datum. Dra nytta av innovationer så har du alla förutsättningar för att bli en modern och framgångsrik IT-ansvarig.

 

 

Maxwell Cooter

Maxwell Cooter

Max är frilansjournalist och har ägnat sig åt en stor mängd olika IT-relaterade ämnen. Han var grundande redaktör för Cloud Pro, en av de första specifika publikationerna om molnet. Han grundade och var redaktör för IDG:s Techworld, och innan dess var han redaktör för Network Week. Som frilansare har han bidragit till IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet magazine, PC Business World och många fler. Han har även varit talare vid många konferenser och har varit kommentator för BBC, ITN och den datarelaterade tv-kanalen CNBC.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Datacenter, Teknologi