Home » Business » Entreprenörskap » Världsberömt formel 1-team går mot seger

Världsberömt formel 1-team går mot seger

Tech Page One

MAIN ARTICLE IMAGE (1)

 

Formel 1 är världens mest prestigefyllda racinggren. Sporten lockar till sig team från hela världen som tävlar för att få se den schackrutiga flaggan förkunna deras seger. Ett av de största teamen är Williams, som grundades av Frank Williams 1977. Något som är avgörande för att nå framgång inom den här sporten är att använda den senaste tekniken för både utbildning och utveckling. ”IT ligger till grund för allt som vi gör på Williams” säger Phil Cooper, chef för IT-infrastruktur. ”Teknik är en förutsättning för allt, oavsett om det gäller konceptstadiet, inledande design eller körtester. Vi skulle inte ens kunna starta en bil utan att ha en bärbar dator för att övervaka systemen.”

Interlagos- Sao Paulo- Brazil- Saturday 14 November 2015- Valtteri Bottas- Williams FW37 Mercedes-Williams har arbetat med två projekt tillsammans med Dell. Det första handlar om att förbättra samarbetet, det andra om att uppgradera teamets infrastruktur vid banan. Det första steget de tog var att rådfråga Dells experter, så att de tillsammans kunde planera och utforma den nya infrastrukturen. I det här ingick ett antal workshoppar, där teamet fick se prov på hur de kunde nå framgång genom att välja Dell som leverantör. Workshopparna utgick från en analys av dagsläget, vad teamet behövde göra för att uppnå sina affärsmål och hur Dell kunde hjälpa till med det. Ramverket som konsulterna presenterade imponerade på teamet. Graeme Hackland, som var nybliven IT-chef på Williams, kom tillsammans med ledningskommittén fram till att mer samarbete var nyckeln till teamets IT-strategi. Williams har nu arbetat med Dell i ett decennium och de två teamen träffas regelbundet för att diskutera deras IT-strategi. Williams tog beslutet att gå över till Office 365 på grund av de utmärkta tjänstenivåavtalen.Hackland meddelade det här önskemålet till Dell, men gav experterna förtroendet att utforma den perfekta lösningen.”Dell lade fram det bästa förslaget på hur migreringen skulle genomföras” säger Hackland.”Vi gav inga specifika instruktioner eller begränsningar för hur migreringen skulle ske.Den biten lät vi leverantören ta hand om.”

Teamet på Williams hade en begränsad budget och tiden var knapp. Men inget av detta påverkade Dells effektivitet. Hackland säger: ”Det är det enda projekt jag någonsin har jobbat med där personer kommit till mig varje dag och sagt att de vill migrera, eftersom personen bredvid dem arbetar med pilotprogrammet. Användarnöjdheten med den nya miljön ligger på över 99 procent”.

BODY TEXT IMAGE 2Under driftsättningen gav Dell-teamet uppdateringar till ledningsgruppen varje vecka och gav migrerade användare tillgång till utbildningsmaterial via Dell LEAP, som är Dells onlineportal för utbildningar. ”En annan sak som vi gillade var Dells workshoppar, som vi höll varje gång en avdelning migrerade till det nya systemet”, säger Hackland. ”Under ett par dagar efter varje migrering fanns Dells personal på plats för att hjälpa till och svara på användarnas frågor om migreringen.”

Förutom att lösningen i sig fungerar över all förväntan har ledningskommittén varit mycket nöjda med den support som Dell har tillhandahållit. Dell ProSupport har en teknisk kontoansvarig som arbetar specifikt för teamet. Den här personen kan vidarebefordra eventuella frågor från teamet till ett lokalt Dell-supportteam. Det här gör att Williams alltid har tillgång till support oavsett var de befinner sig. ”Dell ProSupport Plus är fantastiskt. I Brasilien behövde vi till exempel byta ut ett nätaggregat i en server när vi befann oss ute vid banan. När våra tekniker kom tillbaka till sitt hotell väntade reservdelen på dem där.”

Efter migreringen till Office 365 samarbetade Williams med Dell kring ett annat projekt. Den här gången gällde det IT-infrastrukturen för depån och fabriksanläggningarna. Under racingsäsongen följer infrastrukturen med stallet över hela världen. Det här gör att maskinvaran utsätts för ett ganska stort slitage. På grund av detta behöver den förnyas vartannat år. Förutom den sedvanliga förnyelsen av maskinvaran tittade teamet på alternativa arkitekturer. Efter ett antal prestandatest valde de en hyperkonvergerad lösning. ”Fördelarna var så stora att det var ett mycket enkelt val att gå över till en hyperkonvergerad arkitektur”, säger Cooper. ”Det var en milsvid skillnad jämfört med vår tidigare arkitektur. Vi simulerade olika arbetsbelastningar och uppnådde tio till elva gånger högre genomströmningshastighet än med vår nätverksanslutna lagring.”

Williams fortsätter att ligga i täten med hjälp av den nya arkitekturen och dygnet runt-support från Dell. Teamet är mer flexibelt än någonsin och det löpande samarbetet gör det möjligt för Williams-stallet att nå nya framgångar varje dag. Dell Services har hjälpt till under varje steg av migreringen och driftsättningen, så att teamet ska kunna uppnå sina mål på ett smidigt och effektivt sätt.

Hela fallstudien kan läsas nedan [bilden kommer att länka till hela fallstudien]. Mer information och ytterligare resurser från Dell om det här ämnet finns här.

 

 

Craig Brown

Craig Brown

Craig Brown MCSE (Exchange), MCSA (O365), huvudkonsult, Dell Storbritannien Craig Brown har 16 års specialisterfarenhet och är huvudkonsult för samordnad kommunikation och samarbete. Han fokuserar på att utveckla komplexa globala kommunikations- och registerlösningar baserade på Microsoft-teknik.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Entreprenörskap