Home » Business » Entreprenörskap » Tre skäl till varför det är viktigt att ha en bra strategi för sociala medier

Tre skäl till varför det är viktigt att ha en bra strategi för sociala medier

Tech Page One

Tre skäl till varför det är viktigt att ha en bra strategi för sociala medier 725x325

 

Kanalåterförsäljare kan revolutionera sin verksamhet genom sociala medier. Med hjälp av samarbetsverktyg kan de anställda hela tiden hålla kontakten och vara produktiva, och de kan göra reklam både för sig själva och företaget via sociala plattformar.

Med rätt användning av sociala medier kan kanalåterförsäljare skapa ett flertal olika fördelar, både för verksamheten i stort och för enskilda anställda. Men effektivt samarbete kräver en hel del ansträngning – och er strategi för sociala medier är av yttersta vikt.

Många chefer betraktar fortfarande sociala nätverk som slöseri med tid. Här undersöker vi tre skäl till varför en strategi för sociala medier är viktig för att komma över sådana fördomar. Med rätt metod kan kanalåterförsäljare säkerställa att de anställda kan skapa effektiva affärsrelationer och bygga upp kraftfulla varumärken i vår digitala tidsålder.

1. Fokus på stöd av infrastrukturen får personalen att hålla kontakten med varandra

Det finns många olika sociala kanaler och verktyg som kanalåterförsäljare kan använda i syfte att hjälpa personalen att samarbeta och kommunicera. Om fel lösning väljs kan sociala medier bli precis det som dina kollegor fruktar mest – ett improduktivt verktyg som bara tar upp en massa tid. Ni måste fokusera på att stödja infrastrukturen, till exempel nätverk, enheter och appbutiker. Genom att ge kanalmedarbetarna en struktur för umgänge online kan du se till att samarbetet gynnar verksamheten i stället för att tynga ner den.

Tre skäl till varför det är viktigt att ha en bra strategi för sociala medier 350x250De bästa företagen inom alla sektorer har ett strukturerat tillvägagångssätt. Grant Thornton, specialist på företagstjänster, beslöt sig till exempel för att förändra verksamheten med sociala medier 2012. Företaget arbetade fram regler för bästa praxis och skapade ett kunskapscentrum som tillhandahåller utbildning. Hundratals medarbetare skapar nu nytt innehåll varje dag.

Kanalåterförsäljare måste också förstå hur stor slagkraft innehåll kan ha. Social försäljning, vilket innebär att chefer informerar sina kontakter om nyheter via sociala nätverk, är ett mycket bra sätt att bygga upp ett varumärke. Marknadskonsulten Mark Schaefer medger i en Dell-artikel att effektiv social försäljning kan hjälpa personer att skapa medvetenhet och varma rekommendationer till potentiella kundämnen.

Dell har själv främjat social försäljning internt och lagt tid på att utbilda viktig säljpersonal i hur de ska interagera med kunder på sociala plattformar som LinkedIn och Twitter. Efter utbildningen certifierar Dell de säljare som är redo att möta kunder på ett konstruktivt sätt. Mer information om detta kommer, nu när Dell erbjuder bästa praxis till partners i kanalen.

2. En tidig start innebär att sociala kanaler används

Tänk på att skapandet av en interaktionsplattform bara är början på den sociala resan. Ett av de vanligaste klagomålen om samarbete är att sociala nätverk – oavsett om de skapats internt eller externt via en dedikerad Facebook- eller LinkedIn-sida – ofta inte används och är ineffektiva. Det räcker inte att lägga en strategi för sociala medier ovanpå befintliga organisationsstrukturer.

Grant Thornton och Dell har uppmuntrat till användning av sociala medier genom utbildning och utveckling. Din organisation måste på liknande sätt visa fördelarna med samarbete online. Framgångsrika kanalåterförsäljare kommer att införa användning av sociala nätverk som en del av en bredare digital omvandling.

Viktiga lärdomar kan dras av klädåterförsäljaren All Saints, som förbättrar samarbetet via molnbaserade plattformar. James Wintle, global chef för digitalt och teknik, säger att firman beter sig som ett sant socialt företag – och att alla, från högsta ledningen till butikspersonalen, delar information inuti och utanför firman via samarbetsverktyg.

Sociala medier kan hjälpa dig att bygga upp varumärket, oavsett vilken befattning du har i företaget. Genom delning av information via Twitter kan du till exempel informera följarna om dina personliga utmaningar och verksamhetsprioriteringar i kanalen. Det viktiga är att organisationen skapar en effektiv avvägning mellan ett personligt och verksamhetsomspännande socialt varumärke, något vi återkommer till nedan.

3. Ett förebyggande förhållningssätt kan hjälpa verksamheten i framtiden

Tro inte att sociala medier bara omfattar populära plattformar som Facebook, Instagram och Twitter. Kanalåterförsäljare bör utforska så många sociala verktyg som möjligt för att hitta den teknik som kan främja samarbete inom företaget och mellan företag.

Se till exempel på James Leech, tjänstechef på brittiskt företag Argos kundtjänst, som har hjälpt återförsäljaren att skapa en ny strategi för sociala medier. Leech och hans kollegor undersöker ”dark social”, direktmeddelandena på sociala medier som allmänheten inte kan se, till exempel via Whatsapp och Facebook Messenger. Företaget använder dark social för att få kontakt med och betjäna kunder på nyskapande sätt.

Kanalåterförsäljare bör på liknande sätt utforska vilken innehållstyp och vilken typ av tillvägagångssätt som fungerar bäst vid olika säljtillfällen. Ökningen av IT för konsumenter innebär att kanalanställda och kunder i allt högre grad samtalar om viktiga saker online. Schaefer säger i en annan Dell-artikel att det inte längre går att hålla samarbetet offline, men att det finns stora fördelar med att ge personer frihet.

Forskning antyder att varumärkesmeddelanden delas 24 gånger oftare när de distribueras av anställda och inte ett företag. Kanalåterförsäljare verkar som ett gränssnitt mellan IT-leverantörerna och slutkunderna och kan med hjälp av sociala medier skapa relationer och förbättra varumärkets anseende. Ge medarbetarna frihet att interagera med kunder online – de kan bli utmärkta förespråkare för kanalen.

 


 

Referenser:

Om Grant Thornton (på engelska): http://www.computerweekly.com/feature/Social-media-for-communication-inside-the-enterprise

Om Dells arbete med social försäljning (på engelska): http://thevarguy.com/value-added-resellers-channel-marketing-solutions/100115/dell-bring-social-selling-channel

Om All Saints (på engelska): http://www.essentialretail.com/news/article/56e181c8b76f0-rbte-2016-all-saints-is-using-google-tech-to-boost-internal-collaboration

Om Argos och dark social (på engelska): http://www.zdnet.com/article/seven-surprising-ways-technology-is-changing-your-shopping-experience/

Dell Referenser:
Hur sociala medier driver kraften i affärsrevolutionen: http://www.techpageone.se/business-se/ar-sociala-medier-den-drivande-kraften-en-affarsrevolution/

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels är affärsjournalist med inriktning på IT-ledarskap. Han har tidigare varit redaktör för CIO Connect och redaktör för specialartiklar för Computing. Han har även skrivit för ett flertal organisationer, inklusive Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing och Times Higher Education. Mark har även skrivit för CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform och CIONET. Mark har omfattande erfarenhet av att skriva om hur IT-direktörer använder och inför teknik i verksamheten.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Entreprenörskap