Home » Business » Entreprenörskap » Söker du inspiration till innovation? Börja här

Söker du inspiration till innovation? Börja här

Tech Page One

Scientists wearing 3D glasses in lab

 

En av de saker jag gillar bäst med mitt jobb är att jag får träffa människor som följer sin dröm och startar nya företag. Om och om igen återkommer jag till något jag lärt mig i boken: ”Innovation and Entrepreneurship” av Peter Drucker.

Drucker är kanske den mest hyllade företagsledaren och författaren någonsin. Han har skrivit några av de mest inspirerande och inflytelserika böckerna på området och även om ”Innovation and Entrepreneurship” inte var hans mest kända verk har jag läst om den många gånger under min karriär.

Boken är också speciell för mig eftersom Dr. Drucker var min lärare när jag studerade i Los Angeles. Hans intellektuella skärpa hade inte mattats av trots att han var över 80 år. Varje lördagsmorgon brukade han sitta på sin kateder och föreläsa om sina böcker i tre timmar, bland annat den här boken. På tre år gav han mig en livstid av lärdom som jag har nytta av varje dag.

Om du brinner för innovation och entreprenörskap kan du lära dig tre viktiga saker av detta viktiga verk:

Entreprenörsekonomins mekanismer

154532196 Woman Taking Photo with Venue 11 Pro TabletTrots att boken skrevs 1985 förutsåg Dr. Drucker uppkomsten av en entreprenörsekonomi baserad på tekniska förändringar och snabb innovation. Medan världen fortfarande höll på att övergå till en tjänstekonomi tänkte Drucker redan framåt mot en ekonomi som drevs av entreprenörer.

En intressant insikt är att tekniken inte bara förändrar marknadsplatsen. Den förändrar också attityder, beteenden och organisationer. En idé ger mycket större effekter än bara en ny produkt.

Han sade att alla företag som inte hela tiden förnyas och är beredda att göra sig av med omoderna produkter är sårbara.

Drucker menade att det inte är entreprenörskap att starta ett företag om du bara kopierar något som redan finns. Han presenterade många berömda idéer för hur man kan upptäcka och etablera sig inom en nisch.

”Även stora företag kan driva innovation om de bygger in det i sin företagskultur. Det måste finnas en plan för innovation, inte bara en förväntning.”

Innovation har ett syfte

Drucker förklarade att innovation inte är något som uppstår när en vetenskapsman utropar ”Eureka!” i källaren. Innovation är en stegvis process. Några av världens bästa produkter är bara förbättrade versioner av något som redan fanns. Han påpekade att de första versionerna oftast misslyckas och att de företag som kan bygga vidare på sådana misslyckanden har störst chans att lyckas. Innovation är ARBETE!

Han definierade de sju möjligheterna för entreprenörskap:

Det oväntade – en insikt som kommer av en oväntad upptäckt.

Inkongruens – när det råder ett glapp mellan vad du förväntar dig och hur det egentligen är. Data kan vara en inspirationskälla i den här kategorin.

Uppfylla ett processbehov – hitta den svaga länken och kom på något bättre.

Förändringar i branschstrukturen – storskaliga förändringar som Internet, globalisering och den samverkande ekonomin är möjligheter för innovation.

Demografi – förändringar i åldersgrupper, utbildning och plats kan leda till förändring.

Förändringar i uppfattningar och stämning – livsstilar och attityder till produkter förändras över tid. I dag ser man inte sällan gympaskor på affärsmöten. Det var helt otänkbart 1980. Försäljningen av sportkläder växte på grund av förändrade attityder.

Vetenskapliga genombrott  – som flygresor, nya material och snabbare datorer.

Ett ramverk för innovation

Dr. Druckers kanske största bidrag i denna viktiga bok är idén att etablera en process för kontinuerlig innovation på varje företag. Hans metod är så logisk att det alltid har förvånat mig att hans formel inte används av alla företag i världen.

Även stora företag kan driva innovation om de bygger in det i sin företagskultur. Det ska finnas en plan för innovation, inte bara en förväntan. Stora företag kan till och med ha en fördel när det gäller innovation eftersom de har resurserna och kompetensen att förverkliga en bra idé.

Drucker sade att en av de viktigaste funktionerna hos ett företag är att kontinuerligt och systematiskt söka förändring som kan utnyttjas av företaget. Han förespråkade också enkelhet i alla sina böcker. Metoden måste vara okomplicerad. Var inte rädd för att börja i liten skala och bygga på det.

Splittra inte din uppmärksamhet mellan så många idéer att du inte hänger med. Fokusera. Idéer som tar ett företag långt från dess kärnverksamhet lyckas sällan.

Han gjorde en gång det berömda uttalandet att ett företag består av marknadsföring och innovation. Allt annat är kostnader. Utan kunder och utan en stadig ström av idéer kommer företaget att misslyckas. I den här lilla boken lämnade Drucker en bestående gåva till världen så att de kan göra just det.

Är du intresserad av att främja entreprenörskap? FN-initiativet Goal 8 behöver din hjälp. Läs mer om hur du kan bidra till ekonomisk tillväxt.

Denna text skrevs inom ramen för Dell Insight Partners-programmet, som förmedlar nyheter och analyser om teknikutvecklingen. Dell sponsrar visserligen denna artikel, men åsikterna som redovisas är mina egna och behöver inte nödvändigtvis återspegla Dells ställningstaganden eller strategier.

 

 

Mark Schaefer

Mark Schaefer

Mark W. Schaefer är en bloggare, talare, utbildare, affärskonsult och författare globalt erkänd - hans blogg är en av de bästa marknadsföringsbloggar i världen. Han undervisar marknadsföring vid Rutgers University samt har skrivit fyra bästsäljande böcker, bland annat "The Tao av Twitter" och "Return on Influence" som utsågs till en av de bästa handels titlar från American Library Association. Hans senaste bok heter "Social Media Explained. Reda ut världens mest missförstådda Business Trend.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Entreprenörskap