Home » Business » Entreprenörskap » Hur du startar ett företag med Google (och får det att lyckas)

Hur du startar ett företag med Google (och får det att lyckas)

Tech Page One

Hur du startar ett företag med Google (och får det att lyckas)

 

Google har i grunden förändrat hur ett företag kan byggas online. Varför? Eftersom du nu har kvantifierbar intressebaserad onlinemarknadsföring och ett oöverträffat sätt att ta reda på vad du ska bygga innan du ens har börjat. Det baseras på verklig efterfrågan från kunder, inte på magkänsla, fokusgrupper eller marknadsundersökningar. Nu kan du se vad användarna söker efter och framför allt testa vad de är beredda att betala för baserat på dessa sökningar. Du kan göra allt detta utan att lägga massor av pengar på att bygga upp företaget.

Det här är kärnan för att bygga en minsta livskraftiga produkt: Du minskar risken kring att testa en marknad genom att snabbt få ut en produkt. Eller för att ta det ett steg längre, du lägger upp en försäljningssida med en beställningsfunktion för en produkt som inte finns ännu, bara för att se om någon faktiskt vill köpa den (en metod som förespråkas av Tim Ferriss i ”4 timmars arbetsvecka”).

I stället för att bygga något som du tror att kunderna vill ha och sedan missa målet, kan du bygga exakt det kunderna har visat att de är beredda att köpa. Men hur får du reda på det?

Steg 1: Börja uppifrån

Hur du startar ett företag med Google (och får det att lyckas)Eftersom sökmotorer spårar intresse får du dina första 1 000 kunder i första hand genom att lista ut vad de söker efter.

Låt oss säga att du försöker sälja pergamentpapper. Rikta in dig på huvudsökordet ”pergamentpappar” och minimera utgifterna (mindre än 100 dollar per dag) för att annonsera efter det sökordet på AdWords eller Bing Ads.

Genom att begränsa din dagliga budget får du tid att testa annonstexten (den som visas i sökmotorn), din målsida (där användarna hamnar när de klickar) och din försäljningskanal (där användarna köper produkten). Sedan kan du låta resultatet styra hur du utformar produkten.

Du kommer snabbt att förstå om det du erbjuder och hur du erbjuder det är intressant för de sökord du väntar dig. Ofta upptäcker du att några av de termer du trodde skulle vara viktiga inte är de termer som potentiella kunder söker efter.

Steg 2: Fortsätt nedåt

När du vet vilken konverteringsgrad ditt huvudsökord har kan du börja lägga till betalda sökord genom att expandera kampanjen så att den omfattar längre och mer specialiserade sökord.

Ett varningens ord: Börja inte med detta förrän du har ringat in ditt huvudsökord. Google, Microsoft och Yahoo vill att du ska bjuda på så många sökord som möjligt så snart som möjligt. Motstå frestelsen att göra det. Börja med en liten kampanj och rikta in den på huvudsökordet för att spara pengar.

För huvudordet ”pergamentpapper” får du förslag på ord som ”kosherpergament”, ”bakplåtspapper” och ”vaxpapper” via Google Trender.

Dessa sökord kan ge bättre konverteringsgrad eftersom användarens intresse är mer specifikt. Dessutom är de ofta billigare att lägga bud på.

Steg 3: Använd betald annonsering för att driva din organiska strategi

När du vet vilka allmänna och specifika sökord du ska använda i din annonsering är det dags att flytta fokus till sökmotoroptimering (SEO).

Skriv ”pergamentpapper” i Google och se vilka webbplatser som dyker upp organiskt för sökningen. Fråga sedan dig själv  varför dessa webbplatser hamnar så högt upp och vad du kan göra för att nå samma nivå så att du kan sluta betala Google för trafiken. Det finns tre valmöjligheter för ditt företag:

2. Försök hamna högre upp än dem. Att organiskt placera en ny webbplats högst i sökresultaten kan ta två till tre år, särskilt för populära huvudsökord. Du kan få snabbare resultat genom att bygga länkar, knyta kontakter och marknadsföra innehåll. Det kräver investeringar, men betalar sig längre fram.

4. Annonsera genom dem. Anta att toppwebbplatserna tjänar pengar på sina besökare via Google Display-nätverket, som är utgivarsidan av plattformen Google AdWords. Skapa en ny Display-nätverkskampanj och fokusera på den webbplatsen för att ta reda på hur hög konverteringsgrad den webbplatsens trafik har. Sedan kommer den strategiska biten: Om det är en oberoende webbplats kontaktar du ägaren och erbjuder dig att köpa annonsblocket direkt under en viss tid för att bli av med mellanhanden. Bygg sedan en bättre annons som är särskilt anpassad till webbplatsen så att din annons får högre klickfrekvens. När du har etablerat en affärsrelation direkt med webbplatsägaren kan du ta det ett steg längre och stänga ute konkurrenterna genom att skriva kontrakt för annonsblocket. Ja, du får betala mer för samma annonsplats på webbplatsen för att låsa den, men du kan vara säker på att ingen annan kan komma och sno din värdefulla trafikkälla.

6. Köp webbplatsen. Webbplatser är som digitala hus. Vissa har ett mycket värdefullt läge och behöver bara lite renovering för att stiga ytterligare i värde. Eftersom du redan har ett tecknat ett annonseringsavtal vet du vad webbplatsens trafik är värd för dig. I vissa fall kan det vara bra att köpa hela webbplatsen och förbättra den.

Du behöver inte välja bara ett alternativ. Du kan bygga en webbplats för att få högre placering än konkurrenterna samtidigt som du annonserar direkt hos samma konkurrenter för att få ett övertag.

Det var så vi lanserade Archives. Det företaget började från ingenting och blev ledande. Vi förbättrade oss efter vad vi lärt oss om betald annonsering och utnyttjade det för att utveckla vår strategi för sökmotoroptimering. Det var en värdefull strategi. Faktiskt så värdefull att Ancestry köpte företaget 2012 för 100 miljoner USD.

Om du vill förbättra dina chanser att lyckas med ditt företag online ska du ta reda på vad konsumenterna är beredda att betala för och anpassa ditt företag efter det.

 

 

Brian David Crane

Brian David Crane

Brian David Crane är en serieentreprenör och teknik investerare. När han inte arbetar på att göra bättre smartphone nummerpresentation med sitt företag, CallerSmart, kan du förmodligen hitta honom spela fotboll eller läsa.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Entreprenörskap