Home » Business » Produktivitet » Fem sätt att bättre hantera företagstekniken/Fem sätt att bli konkurrenskraftig med rätt teknik

Fem sätt att bättre hantera företagstekniken/Fem sätt att bli konkurrenskraftig med rätt teknik

Tech Page One

Fem sätt att bättre hantera företagstekniken/Fem sätt att bli konkurrenskraftig med rätt teknik

 

Inget företag klarar sig utan tekniska hjälpmedel idag. Och faktiskt är det många som lyckats utnyttja tekniken till att skaffa sig konkurrensfördelar. Användarmobilitet och enhetshantering har blivit viktiga överväganden i byggandet av IT-infrastrukturen.

Det är inte alltid så lätt att ligga rätt i tiden med tekniken när såväl kunder som personal kräver att funktionerna ska anpassas till deras egna enheter. Vi har gjort en lista över fem sätt att bättre hantera företagstekniken i en värld där alla är ständigt uppkopplade via mobilen.

2. Säkra driften

”Vi är en av Tysklands största grossister inom ekologiska livsmedel och behöver därför ha systemen igång dygnet runt, alla dagar”, säger Klaus Weiss, gruppchef för IT-säkerhetsavdelningen på Dennree GmBH.

Dennree levererar till fler än 150 livsmedelsbutiker och har över 3 000 anställda. Det fanns ett uttalat behov av att införa enhetshantering för att kunna skydda både kunderna och de egna systemen.

Genom att investera i nya tekniska tjänster och inleda ett samarbete med en pålitlig teknikpartner kunde Dennree uppgradera hanteringen av sin IT-infrastruktur och säkra driften av systemen utan att behöva anställa mer personal.

4. Använd rätt verktyg

Fem sätt att bättre hantera företagstekniken/Fem sätt att bli konkurrenskraftig med rätt teknikDet schweiziska IT-företaget Seabix har haft stora framgångar sedan de började ge sina företagskunder tillgång till de rätta hanteringsverktygen. ”Vi fann att majoriteten av våra kunder hade behov av den här typen av hanteringstjänster”, säger företagets VD Thierry Kramis.

”Numera kan vi göra alla inställningar på en klientenhet på under en timme. Tidigare tog det tre till fem timmar”, berättar Kramis. ”Jag tröttnar aldrig på att berätta för kunderna om den servicenivå som vi kan erbjuda inom datorhantering.”

6. Centralisera IT-administrationen

AeroMéxico Delta TechOps ägs gemensamt av Grupo AeroMéxico och Delta Airlines och är ett företag som med fem IT-tekniker sköter IT-infrastrukturen som betjänar hela ettusen anställda som sysslar med underhåll, reparationer och renoveringar (MRO) av flygplan.

”Med så lite som fem IT-tekniker lyckas vi ändå betjäna ettusen användare med en tillförlitlighet på 99,8 procent”, berättar Karl Tyer, IT-direktör på företaget.

8. Dra nytta av molnet

Franska konsultföretaget BAW hjälper sina kunder att växa genom att ge 50 procent rabatt på alla molntjänster som köps on-demand.

Nicolas Codron, General Manager på BAW förklarar sig: ”Många kunder vill ha just on-demand-tjänster idag. Ingen fysisk infrastruktur kan erbjuda samma flexibilitet eller skalbarhet som en molnlösning kan i dagens läge.”

10. Tänk på mobiliteten

Nederländska vårdgivaren Meander Medisch Centrum tog in synpunkter från sjuksköterskorna under utvecklingen av en ny app. Resultatet blev en lösning som gav bättre vårdkvalitet eftersom sjuksköterskorna fick tillgång till patientinformation i realtid via sina mobila enheter, var de än befann sig i sjukhuslokalerna.

”Vi ville underlätta arbetssituationen för sjuksköterskorna och göra dem positivt inställda till digitaliseringen redan från början”, säger Vincent van Luling, chef för sjukhusets ICT-avdelning. ”Vi ville få till en förändring i företagskulturen och inte bara ett teknikskifte.”

Idag är det extremt viktigt att företagen använder rätt teknik för att kommunicera. Skaffa lämpliga mobilappar och bra enheter som kan anslutas till ett privat moln – det är ett riktigt enkelt framgångsrecept.

 


 

Referenser:

  1. http://i.dell.com/sites/doccontent/corporate/case-studies/en/Documents/2014-seabix-10013018-patch-maintenance-client-estate.pdf
  2. http://i.dell.com/sites/doccontent/corporate/case-studies/en/Documents/2015-techops-10013244-end-to-end-data-center-flexibility.pdf
  3. http://i.dell.com/sites/doccontent/corporate/case-studies/en/Documents/2014-baw-10013286-cloud-services-erp-storage-support.pdf
  4. http://i.dell.com/sites/doccontent/corporate/case-studies/en/Documents/2015-meander-10021157-application-development-tablets.pdf

 

 

Paul Wallbank

Paul Wallbank

Paul är regelbunden skribent för Business Spectator och IT News och åtar sig även skrivuppdrag för privata publikationer. Han har gett ut böcker som t.ex. e-Business – Seven Steps To Online Success (publicerad av John Wiley & Sons) och Small Business Guide to IT (publicerad av Allen & Unwin). Paul är särskilt intresserad av hur företag och samhälle utvecklas i dagens sammankopplade ekonomi. Hans andra specialområden omfattar IT-säkerhetsfrågor, big data, molnet, affärsteknik och Internet of Things samt framtiden för företagslösningar.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Produktivitet