Home » Business » Produktivitet » BYOD och produktivitet: hur man skapar balans mellan arbete och fritid

BYOD och produktivitet: hur man skapar balans mellan arbete och fritid

Tech Page One

BYOD och produktivitet:  hur man skapar balans mellan arbete och fritid

 

Är du tillräckligt ledig från jobbet och din telefon?

BYOD-diskussionen har utvecklats. I början ville företagen blockera allting och vägrade att tillåta nätverks- och dataåtkomst från annat än godkända enheter som de själva köpt in.

Men idag uppmuntras mobilitet och BYOD stöds av runt 95 procent av företagen, enligt en undersökning från Evolve IP. Många chefer och styrelseledamöter distansarbetar idag mer än 10 timmar i veckan. Och möjligheten att koppla upp sig på pendeln ger kanske en extra halvtimme per dag. BYOD-positiva företag kan nu skörda frukterna av mobilitetsprogrammen – bland annat ökad produktivitet. Och de flesta anställda uppger att de uppskattar möjligheten att koppla upp sig när och var som helst.

Balans mellan jobb och fritid

BYOD och produktivitet:  hur man skapar balans mellan arbete och fritidMen är det verkligen bra att gränsen mellan jobb och fritid blir allt otydligare?  Undersökningar visar att en del personer jobbar upp till 13 timmar om dagen – inte för att de vill, utan för att de känner sig tvingade till det. Vissa skulle kanske rekommendera en sådan person att ta en diskussion med personalchefen, men pressen från både kollegor och chefer begränsar ofta handlingsutrymmet. Istället krävs det kanske förändringar i företagskulturen, med en högre värdering av ledig tid.

Men i en tuff ekonomisk situation tänker många människor att de måste jobba mer för att få ha sina jobb kvar, och att de måste vara tillgängliga – även på kvällstid och under ledigheten. Detta trots att alla redan vet att avkoppling är viktig för återhämtningen, och att alla behöver avsätta tid för fritidsintressen, vänner och familj.

Hitta ett balanserat mellanting

Kanske finns det ett alternativ mellan total avstängning och att vara slav under tekniken. Enligt Harvard Business Review (https://hbr.org/2014/07/the-right-way-to-unplug-when-youre-on-vacation/) kan det handla om att ta reda på hur länge du kan vara nedkopplad utan att bli bortkopplad.

Det kan vara så enkelt som att välja när du kopplar upp dig: till exempel en eller två gånger per dag vid bestämda tidpunkter och med manuell hämtning av mejl så att du inte frestas att besvara dem vid andra tider. När du har en färdig plan behöver du sprida den till familj och kollegor, så att de vet när du är tillgänglig och inte.

Du kan också ställa in ett autosvar som minskar mängden mejl du får under semestern. Och försök att inte tänka på jobbet när du är ledig.

Tekniken bestämmer inte

Det viktigaste är att du inte ska känna dig tvingad att hålla kontakten. Bara för att tekniken finns, betyder det inte att du ska förväntas koppla upp dig. Och fungerar inte det kan du åtminstone försöka tillbringa en del av semestern på platser utan mobiltäckning – då har du legitima skäl att inte besvara telefonsamtal eller e-post.

Produktiviteten behöver inte nödvändigtvis försämras. Undersökningar visar att personalen blir mindre stressad och är mer utvilade efter semestern. Det är bättre både för hälsan och produktiviteten.

 

 

Manek Dubash

Manek Dubash

Manek Dubash är analytiker och teknikjournalist med över 30 års erfarenhet. Han fokuserar på affärsteknik och observerar och kommenterar frågor som gäller företagsinfrastruktur för ett stort antal webbplatser med inflytande i branschen. Hans arbete förekommer i nationella tidningar samt särskilda teknikinriktade tidskrifter och webbplatser. Han har även haft högre positioner vid större tidskrifter, inklusive PC Magazine där han var chefredaktör, och har arbetat med analys- och forskningsföretag som t.ex. Datamonitor och STL Partners.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Produktivitet