Home » Business » Entreprenörskap » Att hantera stressen kring entreprenörskap

Att hantera stressen kring entreprenörskap

Tech Page One

Att hantera stressen kring entreprenörskap

 

Mindre än 48 timmar före den första mässan för hennes nya produkt drabbades entreprenören Tamara Monosoff av en katastrof.

Förpackningen till hennes TP Saver, en enkel uppfinning som förhindrar att små barn drar ut allt toalettpapper, hade gått sönder. Produkten låg i småbitar.

”Det var ingen vacker syn”, minns hon.

Monosoff hade planerat inför mässan i månader för att försäkra sig om att produktionen skulle fungera felfritt. Hon beslutade om förpackningens utseende, kontrollerade att konstruktionen fungerade som den skulle, betalade för sitt bås på mässan och planerade för att transportera produkten dit. Innan hon tog emot leveransen kändes allt bra inför mässan.

”Jag blir stressad bara av att tänka tillbaka på det”, säger hon nu, elva år efter händelsen. ”Det händer saker som du inte kan förutse. Du kan vara hur förberedd som helst, men något kan hända så att du tappar kontrollen helt.”

Trots paniken tog sig Monosoff samman. Hon fattade sin limpistol och tog hjälp av sin man. De var uppe hela natten och kämpade med att återställa produkten.

Den blev inte perfekt, men hon visade den ändå, fick sina 50 första kunder och lanserade slutligen sitt företag. Det var tack vare hennes envishet, hennes innovativa produkt och marknadsföring (en 2,5 meter lång affisch av hennes dotter som använde TP Saver drog uppmärksamheten till hennes bås). I dag är Monosoff en etablerad författare som regelbundet deltar i pratshower för att diskutera affärsverksamhet och hon coachar många olika entreprenörer.

Att hantera stressen kring entreprenörskap”Lärdomen här är att när det händer något besvärligt kan du tänka ’Åh nej, nu är det kört’ eller säga ’Det här var besvärligt, hur ska vi lösa det?’”, säger hon. ”Du kommer alltid att stöta på hinder som entreprenör, men du måste hitta vägar runt dem. Du måste vara ostoppbar.”

Alla entreprenörer kan relatera till stressade situationer som Monosoffs. Ett företag har många rörliga delar och det är omöjligt att ha kontroll över varje del av verksamheten. När flera saker går fel samtidigt kan företaget ta skada. Det är något som alla entreprenörer måste hantera, men en tredjedel av alla nya företag läggs ned inom två år och hälften inom fem år. Bara var fjärde företag hålls igång i mer än 15 år, enligt Small Business Administration (USA).

Å ena sidan kan rädslan för att förlora ett företag motivera grundaren att klara sina deadlines, samarbeta effektivt med teammedlemmar och leverera en bättre produkt. Å andra sidan kan det vara överväldigande eller till och med skrämmande att behöva leda människor med olika personligheter, få företaget lönsamt, hålla kunderna nöjda och skapa en produkt som är snäppet bättre än konkurrenternas. Man kan känna sig isolerad när man har ansvaret för alla dessa delar som ständigt förändras när anställda börjar eller slutar och när företaget växer eller tappar i vinst.

”Det finns mycket man kan oroa sig för. Det händer mycket som en grundare måste ta ansvar för och som ingen annan i företaget kan”, säger John Lynn, programchef på Startup Institute, som har hjälpt tiotals uppstartsföretag genom den organisationen och genom Techstars. ”Mycket av deras arbete är dubbelbottnat.”

Entreprenörer hamnar ofta i situationer som de aldrig har upplevt tidigare, varken hemma, i skolan eller på tidigare jobb.

”Ingenting kan förbereda dig på vad du får uppleva som entreprenör”, säger Peter Shallard, före detta psykolog som nu är specialiserad på mentorskap för entreprenörer.

Shallard tillägger att många entreprenörer har överpresterande, självkritiska och strikt organiserade typ A-personligheter som också är mer benägna att oroa sig.

”De har mycket höga krav på sig själva i fråga om allt de gör i livet”, säger han. ”De vill ha ett lyckat och lönsamt företag, ett perfekt privatliv och en snygg kropp. Det är väldigt svårt att få ihop allt på en gång, och det är väldigt stressande.”

Trots utmaningarna måste entreprenören kunna kontrollera sin oro. Förmågan att behålla lugnet och kontrollen i pressade situationer finns hos 9 av 10 av de mest framgångsrika, enligt en undersökning från TalentSmart, som tillhandahåller produkter och tjänster för emotionell intelligens.

Experternas råd för hur entreprenörer kan hantera stressen:

Ha en bra mentor och andra entreprenörer som du kan relatera till. Lynn säger att varje entreprenör behöver en mentor. ”En mentors berättelse om hur en svår situation slutade lyckligt eller olyckligt kan ge klarhet och dela upp dubbelheten som du måste hantera när du startar ett företag. Det kan bryta isoleringen och ensamheten.” Att hitta rätt mentor ”är lika viktigt som att hitta en medgrundare”, tillägger han. Du kan också hitta gemenskap och likasinnade att knyta kontakter med i andra nystartade företag.

Kommunicera, kommunicera, kommunicera. Lynn säger att den största skillnaden mellan en ny entreprenör och en erfaren är förmågan att förmedla sina svagheter. Om du är ärlig om vad du behöver, oavsett om det är att anställa någon med färdigheter som du saknar eller en mentor med högre emotionell intelligens än du, är det ett problem som kan lösas. ”Det är också viktigt att du som grundare pratar om vad som är svårt för dig när du leder ett team”, säger han. ”Det får teamet att lita mer på dig.”

Ställ frågor och lär. De mest framgångsrika entreprenörerna lär sig hela tiden. De ställer frågor och är inte rädda för vad andra ska tycka om dem. ”Vi gör det på vårt sätt eftersom det vi inte känner till skrämmer oss”, säger Monosoff.

Inse att saker och ting kommer att gå fel. Du löser det. Liksom i Monosoffs fall kommer besvärliga och oväntade saker att hända. ”Men vet du vad? Du kommer att klara det. Ibland måste du släppa det och inse att du gör ditt bästa och det är allt du kan göra”, säger Monosoff. Älta inte dina misslyckanden, hur stora de än kan verka. Försök i stället att lära av dem. Tro på dig själv. Du kommer att ta dig igenom det!

Se till att verkligen komma bort från jobbet. Avsätt tid för dig själv utan att ha skuldkänslor. Det kan vara yoga, vandring, massage, skrivande, konstmuseer eller att umgås med gamla vänner. Monosoff kallar det för ”helig tid” när hon avsätter tid i kalendern för att stänga av allt brus och ladda batterierna. Den här tiden är viktig för din mentala hälsa och hjälper dig att få de bästa och mest kreativa idéerna. Du kan också knyta kontakter på oväntade platser. Monosoff hoppade över en branschmässa för att gå på en ceremoni för hennes dotter, som fått pris för sitt skrivande. Det slutade med att hon fick ett kontrakt om att hålla ett föredrag. ”Det var inte något jag sökte just då”, säger hon. ”Ibland händer saker när du inte kämpar för dem.”

Det finns distraktioner överallt. Håll dig fokuserad och använd tiden effektivt. Som entreprenör med familj i vår ständigt anslutna värld är det ”omöjligt att hitta balans”, säger Monosoff. Allt handlar om tidshantering. Monosoff brukade ta sina barn till fritidsaktiviteter och passade på att jobba på sin bärbara dator medan hon väntade utanför. Hon var också extra uppmärksam under den tid hon tillbringade i telefonen och vid datorn och undvek elektronik under middagar. På så vis kunde hon vara desto mer närvarande med sin familj och undvika att bränna ut sig. ”Jag maximerar varje minut”, säger hon.

Öva på att vara tacksam. De senaste åren har Monosoff börjat varje dag med att tänka på vad hon är tacksam för. Det kan vara något privat eller något jobbrelaterat. ”När jag går in på kontoret efter att jag har tänkt igenom detta lägger det grunden för hela dagen”, säger hon. ”Som entreprenör får du både med- och motgångar, men om du fokuserar på att vara tacksam kan det motivera dig.”

Fokusera mindre på kapital och mer på att hitta rätt team. Visst är det viktigt att ha kapital när du bygger upp ett företag, men det är inte allt. Det är mycket viktigare att hitta rätt personer att arbeta med och det sparar massor av stress längre fram, säger Lynn.

En långsiktig strategi

Ett av de bästa sätten att hantera stress är att tänka på helheten. Var vill du vara om sex månader? Dröm stort och fokusera inte på vardagsstressen, säger Shallard.

”Som entreprenör var en av mina bästa metoder att tänka stort och sikta mot stjärnorna”, säger Shallard. ”Att försöka bygga ett litet företag är inte lika givande.”

I stället för att fastna i vardagens bekymmer ska du komma ihåg varför du startade företaget från början.

”Många blir överväldigade”, säger Shallard. ”De håller tillbaka eftersom det är skrämmande, men det är bland uppstartsföretagen som den amerikanska drömmen kommer till liv och du kan skapa något fantastiskt.”

 

 

Megan Anderle

Megan Anderle

Megan Anderle är en journalist baserad i New York som specialiserat sig inom teknik, affärer och hållbarhet. Hennes arbete har medverkat i The Guardian, Forbes, och The Record.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, Entreprenörskap