Home » Teknologi » CAD, Grafik & Design » Använd Virtual Reality för att göra affärer

Använd Virtual Reality för att göra affärer

Tech Page One

  Använd Virtual Reality för att göra affärer

 

VR-tekniken ger kunden en bättre upplevelse

Vi lever i en digital tidsålder där IT-ansvariga och företagsledare gång på gång ställs inför problem och krav av skiftande slag. Virtual Reality (VR) är en teknik som med största sannolikhet kommer att segla upp på mångas listor över saker att titta närmare på – och av goda skäl också.

Enligt analysföretaget Gartner är sammansmältningen mellan den fysiska och den virtuella världen en av de viktigaste strategiska trenderna som IT-direktörerna måste ta ställning till under 2016. Gartner hävdar att de uppslukande VR-miljöerna erbjuder en enorm potential.

Seniora IT-tekniker blir troligen den yrkesgrupp som får ansvaret för att utvärdera tekniken och undersöka hur deras organisationer kan dra nytta av systemen och tjänsterna. Men hur ska IT-direktörerna göra för att ta fram affärsplaner för VR-tekniken? Och hur kommer den här tekniken att påverka stora sektorer som underhållningsbranschen och verkstadsindustrin?

Affärsplaner för VR i underhållningsbranschen

Virtual Reality kommer snart att nå sin kritiska massa. Analysföretaget Juniper Research tror att 2016 kommer att bli året då VR-tekniken får sitt stora genombrott, både när det gäller produktlanseringar och storskalig användning på konsumentsidan. Enligt analytikerna kommer VR-tekniken att förvandla hela underhållningsbranschen under de kommande fem åren, särskilt då spel- och filmbranschen.

Många medieföretag arbetar redan med egna VR-projekt och går snart in i lanseringsfasen. När det gäller spel kommer tekniken att ge spelarna möjlighet att uppleva spelmiljöer på ett nytt sätt. Försök föreställa dig att plötsligt hamna i en virtuell värld, till exempel på en rymdstation, och att kunna interagera med omgivningen på ett realistiskt sätt.

Använd Virtual Reality för att göra affärerSamma upplevelse ska du även kunna få på bio. Redan idag finns 3D-filmen som ger bilden mera djup och realism, men med VR kommer folk att känna sig delaktiga i filmen på ett annat sätt och inte bara vara en betraktare.

Tekniken används redan på sina håll. På Londons National Theatre spelas till exempel musikalen wonder.land, ett multimedieprojekt som gör det möjligt att uppleva Lewis Carrolls klassiska berättelse Alice i Underlandet på ett helt nytt sätt.

Fler kommersiella tillämpningar av tekniken väntar runt hörnet. Enligt Juniper Research beräknas den globala försäljningen av VR-headsets uppgå till 30 miljoner enheter år 2020, vilket kan jämföras med tre miljoner under 2016.  Tillväxten drivs på av fortlöpande teknisk utveckling inom områden som kortare svarstider och smartare grafik.

Pionjärarbeten inom VR-tekniken

Enligt Juniper Research kommer den snabba utvecklingen av VR-tekniken att leda till nya användningsområden i helt nya branscher. En del företag och organisationer sonderar nu redan möjligheterna.

I slutet av förra året lyckades brittiska lantmäteriet Ordnance Survey (OS) skapa en 10 x 10 km stor virtuell modell av Ben Nevis, Storbritanniens högsta berg. De har nu lanserat en virtuell rundtur av berget för mobila enheter. David Haynes, programutvecklare och VR-expert på myndigheten, säger att de som kommer att ha mest nytta av den nya tekniken är IT-direktörerna ute på företag som redan äger information som är enkel att överföra.

VR-tekniken skapar också stora möjligheter inom verkstads- och tillverkningsindustrin. Företag i den här sektorn samlar ofta på sig enorma mängder designdata. Denna information kan med fördel användas för att ta fram nya prototyper och simuleringar där kunderna till exempel kan provköra bilen innan den är färdigbyggd. Feedbacken från kunderna kan användas i tester och analyser som slutligen utmynnar i förbättringar av designen.

Ett annat tänkbart användningsområde är byggbranschen. Spekulanter på nybyggen kan få en virtuell rundtur i den nya lägenheten och göra ändringar i inredning och rumslayout efter behag. Visualiseringar av det här slaget kommer att leda till en helt ny nivå inom skräddarsydda lösningar, allt för att hjälpa producenterna att uppfylla kundernas allt högre krav.

Sammanfattning – använd Virtual Reality för att skapa effektiva upplevelser 

VR är ett snabbväxande teknikområde där det utvecklingsarbete som bedrivs av ledande företag och leverantörer av smarta lösningar leder fram till nya och intressanta användningsområden. Vi befinner oss än så länge bara i inledningsfasen, men med tanke på den stora potentialen i VR-tekniken är möjligheterna praktiskt taget oändliga.

 


 

Referenser:

Gartners artikel om strategiska tekniktrender under 2016: http://www.gartner.com/newsroom/id/3143521

Gartners ”hype cycle” för ny teknik: http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217

Information om VR-musikalen wonder.land: http://59productions.co.uk/project/fabulous_wonderland_vr

Exempel från Ordnance Survey: Från en artikel skriven av mig för ZDNet – ännu ej publicerad

Mer information finns här: https://www.ordnancesurvey.co.uk/about/news/2015/os-data-gives-reality-to-virtual-world.html

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels är affärsjournalist med inriktning på IT-ledarskap. Han har tidigare varit redaktör för CIO Connect och redaktör för specialartiklar för Computing. Han har även skrivit för ett flertal organisationer, inklusive Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing och Times Higher Education. Mark har även skrivit för CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform och CIONET. Mark har omfattande erfarenhet av att skriva om hur IT-direktörer använder och inför teknik i verksamheten.

Senaste inlägg:

 

Taggar: Business, CAD, Grafik & Design, Produktivitet